Ilustrasi untuk lagu kanak-kanak "Hey Diddle Diddle"

Baru saya tersedar, pendedahan awal saya kepada sastera adalah nursery rhymes dan fairy tales. Lagu kanak-kanak. Saya amat akrab dengan nursery rhymes malah pernah memiliki buku tebal mengandungi bermacam lagu kanak-kanak, khasnya Inggeris. Imaginasi dan keanehan dalam cerita-cerita tradisional sangat mempesonakan dan menghiburkan. Kadang-kadang saya mengenangnya kembali. Alangkah bagus kalau saya masih menyimpan buku itu sebagai pusaka dan khazanah berharga untuk masa dewasa? Tetapi ia sudah dibuang, terpental jauh ke dalam pusaran silam yang menelan hingga jadi abu, hingga jadi debu masa yang terasa mengganggu, seperti pepasir melekat di pipi dan pelupuk mata. Saya semakin hari semakin melupakannya padahal sungguh merindui ia pulang ke tangan saya ini. Walaupun boleh membeli buku baharu, tetapi tidak; rasanya berbeda. Buku itu menjadi tanda bermakna di pangkal hidup. Dalam naskhah itulah tempat saya berlari mencari dunia luar biasa. Meja bercakap, cawan berkata-kata, burung berbicara. Rumah adalah kasut gergasi dan sayalah wanita yang mendiam di dalamnya. Atau saya gadis kecil seperti Thumbelina, berpayung daun. Atau saya akan membina persahabatan dengan Humpty Dumpty dan kami sama-sama duduk di atas tebing.

Alangkah, kalau kita bisa menuruni semula tangga usia dan berpulangan ke satu daerah yang sangat muda.

Comments

Popular posts from this blog